Statul nu-i lasa pe soferii romani sa se bucure de ieftinirea titeiului

 

Guvernul nu va creste taxe si impozite, a declarat, miercuri, premierul Victor Ponta, facand referire si la accize si spunand ca acestea vor ramane "exact cum au fost in 2014, niciun leu in plus" in conditiile in care sistemul aplicat pana acum la calculul accizelor ar trebui sa conduca la o scadere.

"Vreau sa va rog sa inchidem aceasta constructie bugetara pe 2015 pe principiile pe care le-am anuntat, si anume nu se creste nicio taxa si niciun impozit. Foarte multa lume intreba de acciza sau de...raman exact cum au fost in anul 2014, niciun leu in plus", a spus Ponta ministrilor in sedinta de guvern, in fata presei.

Formula dupa care va fi calculata valoarea accizelor anul viitor este inca in analiza la nivelul unui grup de lucru, declara in 1 octombrie ministrul Finantelor, Ioana Petrescu, nedorind sa precizeze daca accizele vor mai fi stabilite dupa cursul valutar redus anuntat de BCE, care permite un nivel mai mic de accizare.

Doua saptamani mai tarziu, ministrul delegat pentru Buget, Darius Valcov, declara ca nu a fost inca stabilit modul in care se va calcula acciza de anul viitor, dar ca este luata in calcul si varianta ca aceasta sa nu mai depinda de euro, ci de leu.

 

Bugetul de stat contra buzunarului cetateanului

 

Banca Centrala Europeana (BCE) a anuntat un curs de referinta de 4,4093 lei/euro pentru 1 octombrie 2014, acest indicator al cursului, folosit de catre Guvern la calcularea accizelor, fiind acum cu 0,88% mai mic decat cel anuntat anul trecut, de 4,4485 lei/euro.

Daca accizele vor fi calculate in continuare pe baza cursului anuntat de BCE, atunci nivelul acestora ar trebui sa fie mai mic incepand cu anul viitor. Anul acesta, Guvernul a luat in considerare pentru accize cursul BCE din 2012, deoarece era mai mare decat cel din 2013 care trebuia folosit in mod normal, si a adaugat cea mai mare rata a inflatiei, cea din septembrie 2013. Astfel, accizele au fost platite la un curs de 4,73 lei, cu 30 de bani peste nivelul anuntat de BCE.

De altfel, modificarea sistemului de actualizare a accizelor, precum si supraaccizarea carburantilor, introdusa de anul acesta, a fost cea care i-a impiedicat pe soferii romani sa se bucure pe deplin de ieftinirea masiva a titeiului pe pietele internationale.

Pretul petrolului Brent, de referinta la Londra, a scazut cu 34% din iunie incoace, apropiindu-se de 70 de dolari/baril.

 

 

1 Brent

 

Cu toate acestea, in primele 10 luni ale acestui an, combustibilii din Romania s-au scumpit cu 3%, potrivit datelor INS.

Potrivit ultimelor date publicate de portalul fuel-prices-europe.info, in acest moment, Romania se afla in prima jumatate a clasamentului, respectiv pe locul 13 in topul UE 28 al statelor cu cea mai scumpa motorina, cu un pret mediu de 1,311 euro/litru. La benzina stam mai bine, pe locul 20, cu un pret mediu de 1,268 euro/litru.

 

2 WTI

 

Pretul mediu al benzinei comercializate in Romania a crescut cu peste 10% in intervalul februarie 2013 – iunie 2014, potrivit topului Bloomberg al statelor cu cei mai scumpi carburanti, in care Romania a urcat 9 locuri in perioada mentionata, de pe 33 pe 24, intrand in prima jumatate a clasamentului de 61 de state alcatuit de publicatia americana.

 

Stam foarte prost la puterea de cumparare

 

Astfel, in editia din iunie anul acesta a topului Bloomberg Pain at the Pump (topul poverii la pompa), Romania se clasa pe locul 24 din 61 in clasamentul statelor cu cea mai scumpa benzina din lume, cu un pret mediu de 7,28 dolari/galon.

In februarie 2013, Romania se afla pe locul 33 in respectivul top, cu un pret mediu la benzina de 6,70 dolari/galon.

In schimb, in clasamentul poverii cu care pretul benzinei apasa asupra buzunarului consumatorului, situatia Romaniei s-a imbunatatit marginal in intervalul respectiv.

 

 

5 Romania

 

 

Acest indicator reprezinta procentul din venitul mediu zilnic la nivel de tara necesar pentru achizitionarea unui galon de benzina, la pretul din tara respectiva.

Din acest punct de vedere, povara pretului benzinei s-a redus usor in Romania, in pofida scumpirii cu peste 10% a benzinei.

In februarie 2013, era de nevoie de 30% din venitul mediu zilnic din Romania pentru cumpararea unui galon de benzina, ceea ce situa Romania pe locul 8 in lume din punct de vedere al dificultatii financiare de a alimenta la benzinarie.

In schimb, in iunie 2014, procentul din venitul mediu zilnic necesar pentru a cumpara un galon de benzina a scazut la 28%, iar Romania a coborat de pe locul 8 pe locul 9 in topul poverii la pompa.

Motivul este acela ca, intre februarie 2013 si iunie 2014, venitul mediu zilnic din Romania a crescut cu peste 18%, de la 22 la 26 de dolari, ceea ce a compensat scumpirea cu mai mult de 10% a benzinei.

 

Extremele topului

 

Strict din punct de vedere al pretului ca atare, tara cu cea mai scumpa benzina din lume era, in iunie anul acesta, Norvegia, cu un pret mediu de 9,79 dolari/galon.

Ca povara asupra buzunarelor soferilor, insa, Norvegia se situa in zona inferioara a clasamentului, pe locul 52 din 61, norvegienii avand nevoie de doar 3,6% din venitul lor mediu zilnic de 273 de dolari pentru a cumpara un galon de benzina la pretul mentionat mai sus.

 

3 gasoline

 

Cea mai ieftina benzina din lume este cea din Venezuela, unde pretul este masiv subventionat de stat. Un galon de benzina costa in medie, in iunie anul acesta, numai 0,04 dolari, adica 4 centi – aproape gratis. La acest pret, nu este de mirare ca Venezuela este pe ultimul loc si in topul poverii la pompa.

La celalalt capat al clasamentului, soferii care intampina cele mai mari dificultati financiare in a-si face plinul la masini sunt cei din Pakistan.

Desi se afla doar pe locul 49 in topul tarilor cu cea mai scumpa benzina, cu un pret mediu de 4,08 dolari/galon, Pakistanul este pe primul loc in clasamentul poverii la pompa, venitul mediu zilnic, de doar 3,55 dolari, nefiind suficient pentru achizitionarea unui galon de carburant auto.

 

 

4 benz-ina


Leave your comments

Post comment as a guest

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
terms and condition.
  • No comments found

The Best United Kingdom Bookmaker lbetting.co.uk Ladbrokes website review